Han har satt standarden för digitala upplevelser globalt – nu tar han sig an utbildningsvärlden

Oct 9, 2025

David Eriksson
David Eriksson

Han började som högstadielärare. Men blev pionjär inom digitala upplevelser för världskända varumärken som Disney, Google, Adidas och Lego. Drivkraften har alltid varit densamma: att använda teknik för att förklara och förenkla. Som verksamhetsutvecklare på SUA vill David Eriksson nu ta lärandet in i nästa epok.



"Vi var de första med rörlig bild på webben. Vi ville alltid utnyttja den senaste tekniken för att skapa bättre pedagogik. Drivkraften var alltid: Hur kan man göra något bättre?"

Redan på 90-talet jobbade David som franskalärare på en högstadieskola. Men insåg snabbt att skolan inte alltid räckte till.

– Jag såg många talangfulla och kreativa människor som inte passade in i skolans mall. Som individer har vi alla olika sätt att lära oss. En del vill läsa, en del vill diskutera, andra vill lära sig praktiskt. Det finns många sätt att anpassa information till olika lärstilar.

Nästa steg blev en KY-utbildning i multimediautveckling på Campus Skellefteå. Två inriktningar fanns: internet eller CD-ROM. David valde internet, vilket kanske säger något om hans känsla för framtiden.

– Jag lärde mig otroligt mycket. Det var där mitt intresse för mänskligt lärande och ny teknik började växa.

Blev snabbt världsledande i sin bransch
Sedan dess har han haft en lång karriär med fokus på just samspelet mellan människor och digitala verktyg. David är en av grundarna av byrån North Kingdom, som räknas som världsledande inom digitala upplevelser.

North Kingdoms första kund var Vodafone med 400 miljoner användare världen över. Uppdraget var att förklara hur tekniken skulle utvecklas 10–15 år framåt i tiden. I dag låter det självklart, men 2004 var den generella uppfattningen att mobiltelefoner användes för att ringa med.

– Det var ett sätt att jobba med lärande, att förklara detta för olika människor, att paketera budskapet för olika målgrupper.

North Kingdoms lösning belönades med två guld i Cannes Lions och blev 2004 års mest prisbelönta sajt i världen.

Han har satt standarden för digitala upplevelser globalt – nu tar han sig an utbildningsvärlden

David Eriksson
David Eriksson
David Eriksson
David Eriksson
David Eriksson

Han började som högstadielärare. Men blev pionjär inom digitala upplevelser för världskända varumärken som Disney, Google, Adidas och Lego. Drivkraften har alltid varit densamma: att använda teknik för att förklara och förenkla. Som verksamhetsutvecklare på SUA vill David Eriksson nu ta lärandet in i nästa epok.



Redan på 90-talet jobbade David som franskalärare på en högstadieskola. Men insåg snabbt att skolan inte alltid räckte till.

– Jag såg många talangfulla och kreativa människor som inte passade in i skolans mall. Som individer har vi alla olika sätt att lära oss. En del vill läsa, en del vill diskutera, andra vill lära sig praktiskt. Det finns många sätt att anpassa information till olika lärstilar.

Nästa steg blev en KY-utbildning i multimediautveckling på Campus Skellefteå. Två inriktningar fanns: internet eller CD-ROM. David valde internet, vilket kanske säger något om hans känsla för framtiden.

– Jag lärde mig otroligt mycket. Det var där mitt intresse för mänskligt lärande och ny teknik började växa.

Blev snabbt världsledande i sin bransch
Sedan dess har han haft en lång karriär med fokus på just samspelet mellan människor och digitala verktyg. David är en av grundarna av byrån North Kingdom, som räknas som världsledande inom digitala upplevelser.

North Kingdoms första kund var Vodafone med 400 miljoner användare världen över. Uppdraget var att förklara hur tekniken skulle utvecklas 10–15 år framåt i tiden. I dag låter det självklart, men 2004 var den generella uppfattningen att mobiltelefoner användes för att ringa med.

– Det var ett sätt att jobba med lärande, att förklara detta för olika människor, att paketera budskapet för olika målgrupper.

North Kingdoms lösning belönades med två guld i Cannes Lions och blev 2004 års mest prisbelönta sajt i världen.

"Vi var de första med rörlig bild på webben. Vi ville alltid utnyttja den senaste tekniken för att skapa bättre pedagogik. Drivkraften var alltid: Hur kan man göra något bättre?"

"Vi var de första med rörlig bild på webben. Vi ville alltid utnyttja den senaste tekniken för att skapa bättre pedagogik. Drivkraften var alltid: Hur kan man göra något bättre?"

Därefter följde uppdrag för några av världens mest kända varumärken. Lego, Disney, Meta, Adidas, Google. Listan säger något om hur byrån låg i framkant tekniskt, men också hur David och teamet lyckades anpassa teknik till olika målgrupper.

– Vi var de första med rörlig bild på webben. Vi ville alltid utnyttja den senaste tekniken för att skapa bättre pedagogik. Drivkraften var alltid: Hur kan man göra något bättre?

Nästa kapitel: testbädd för lärande
Det senaste året har han arbetat med Google, med fokus på gamification av deras globala cloudprodukter. Nu är han på SUA för att bygga testbädden för framtidens lärande.

– Teknik är tillgänglig för alla, men risken är att den inte kan användas av alla om vi inte utbildar människor. Vi måste anpassa lärandet efter individen. Jag har jobbat med gamification för att göra lärande roligare. Med nya utbildningsformer kan vi ta det bästa från akademin och teknologin och odla förmågor i människor som gör de bättre rustade inför framtiden.

Han nämner kreativitet, kritiskt tänkande och problemlösning, så kallade meta skills, som exempel på förmågor som måste bli en större del av utbildningen. Samtidigt förändras arbetsmarknaden snabbt. 

– För tre år sedan visste ingen vad en prompt engineer var. Kunskaps­cykeln är så kort att kunskap kan vara inaktuell redan efter ett år. Det gör att förmågan att lära sig att lära blir avgörande.

Därefter följde uppdrag för några av världens mest kända varumärken. Lego, Disney, Meta, Adidas, Google. Listan säger något om hur byrån låg i framkant tekniskt, men också hur David och teamet lyckades anpassa teknik till olika målgrupper.

– Vi var de första med rörlig bild på webben. Vi ville alltid utnyttja den senaste tekniken för att skapa bättre pedagogik. Drivkraften var alltid: Hur kan man göra något bättre?

Nästa kapitel: testbädd för lärande
Det senaste året har han arbetat med Google, med fokus på gamification av deras globala cloudprodukter. Nu är han på SUA för att bygga testbädden för framtidens lärande.

– Teknik är tillgänglig för alla, men risken är att den inte kan användas av alla om vi inte utbildar människor. Vi måste anpassa lärandet efter individen. Jag har jobbat med gamification för att göra lärande roligare. Med nya utbildningsformer kan vi ta det bästa från akademin och teknologin och odla förmågor i människor som gör de bättre rustade inför framtiden.

Han nämner kreativitet, kritiskt tänkande och problemlösning, så kallade meta skills, som exempel på förmågor som måste bli en större del av utbildningen. Samtidigt förändras arbetsmarknaden snabbt. 

– För tre år sedan visste ingen vad en prompt engineer var. Kunskaps­cykeln är så kort att kunskap kan vara inaktuell redan efter ett år. Det gör att förmågan att lära sig att lära blir avgörande.

För David är visionen tydlig. Skellefteå kan bli en plats där människor från hela världen samlas för att lära sig på nya sätt, en modell som andra kan inspireras av. 

– Om vi kombinerar all världens kunskap som finns tillgänglig via distansutbildningar online med praktisk tillämpning på plats. Då kan vi skapa ett annat sätt att lära sig. Där studenten får använda kunskaperna direkt, med den senaste tekniken och med individuell handledning. Du får lära dig i en trygg miljö, få förståelse för dig själv, hur du kommunicerar med andra, och lär dig den kanske viktigaste förmågan i framtiden - kritiskt tänkande.

När han pratar om vad som lockade honom till SUA återkommer han till drivkraften att förbättra saker.
– SUA känns som ett vitt blad. Här finns chansen att bygga något helt nytt. Inom utbildning finns så otroligt mycket att göra, det är bara att ta tag i det. 



För David är visionen tydlig. Skellefteå kan bli en plats där människor från hela världen samlas för att lära sig på nya sätt, en modell som andra kan inspireras av. 

– Om vi kombinerar all världens kunskap som finns tillgänglig via distansutbildningar online med praktisk tillämpning på plats. Då kan vi skapa ett annat sätt att lära sig. Där studenten får använda kunskaperna direkt, med den senaste tekniken och med individuell handledning. Du får lära dig i en trygg miljö, få förståelse för dig själv, hur du kommunicerar med andra, och lär dig den kanske viktigaste förmågan i framtiden - kritiskt tänkande.

När han pratar om vad som lockade honom till SUA återkommer han till drivkraften att förbättra saker.
– SUA känns som ett vitt blad. Här finns chansen att bygga något helt nytt. Inom utbildning finns så otroligt mycket att göra, det är bara att ta tag i det. 



För David är visionen tydlig. Skellefteå kan bli en plats där människor från hela världen samlas för att lära sig på nya sätt, en modell som andra kan inspireras av. 

– Om vi kombinerar all världens kunskap som finns tillgänglig via distansutbildningar online med praktisk tillämpning på plats. Då kan vi skapa ett annat sätt att lära sig. Där studenten får använda kunskaperna direkt, med den senaste tekniken och med individuell handledning. Du får lära dig i en trygg miljö, få förståelse för dig själv, hur du kommunicerar med andra, och lär dig den kanske viktigaste förmågan i framtiden - kritiskt tänkande.

När han pratar om vad som lockade honom till SUA återkommer han till drivkraften att förbättra saker.
– SUA känns som ett vitt blad. Här finns chansen att bygga något helt nytt. Inom utbildning finns så otroligt mycket att göra, det är bara att ta tag i det. 



För David är visionen tydlig. Skellefteå kan bli en plats där människor från hela världen samlas för att lära sig på nya sätt, en modell som andra kan inspireras av. 

– Om vi kombinerar all världens kunskap som finns tillgänglig via distansutbildningar online med praktisk tillämpning på plats. Då kan vi skapa ett annat sätt att lära sig. Där studenten får använda kunskaperna direkt, med den senaste tekniken och med individuell handledning. Du får lära dig i en trygg miljö, få förståelse för dig själv, hur du kommunicerar med andra, och lär dig den kanske viktigaste förmågan i framtiden - kritiskt tänkande.

När han pratar om vad som lockade honom till SUA återkommer han till drivkraften att förbättra saker.
– SUA känns som ett vitt blad. Här finns chansen att bygga något helt nytt. Inom utbildning finns så otroligt mycket att göra, det är bara att ta tag i det. 



För David är visionen tydlig. Skellefteå kan bli en plats där människor från hela världen samlas för att lära sig på nya sätt, en modell som andra kan inspireras av. 

– Om vi kombinerar all världens kunskap som finns tillgänglig via distansutbildningar online med praktisk tillämpning på plats. Då kan vi skapa ett annat sätt att lära sig. Där studenten får använda kunskaperna direkt, med den senaste tekniken och med individuell handledning. Du får lära dig i en trygg miljö, få förståelse för dig själv, hur du kommunicerar med andra, och lär dig den kanske viktigaste förmågan i framtiden - kritiskt tänkande.

När han pratar om vad som lockade honom till SUA återkommer han till drivkraften att förbättra saker.
– SUA känns som ett vitt blad. Här finns chansen att bygga något helt nytt. Inom utbildning finns så otroligt mycket att göra, det är bara att ta tag i det. 



The future of learning is happening now. Follow for insights and strategies on LinkedIn.

The future of learning is happening now. Follow for insights and strategies on LinkedIn.

The future of learning is happening now. Follow for insights and strategies on LinkedIn.

The future of learning is happening now. Follow for insights and strategies on LinkedIn.

The future of learning is happening now. Follow for insights and strategies on LinkedIn.