Studenter visar hur Skellefteå kan bli först i Europa med vätgasdrönare

10 sep. 2025

När studenter får arbeta med verkliga företagsutmaningar kan resultatet bli banbrytande. I sommar har två civilingenjörsstudenter tagit fram en plan som kan göra Skellefteå Droneport till en av de första i Europa med vätgasdrivna drönare. Och samtidigt visat värdet i samarbeten mellan akademi och näringsliv.

"Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare till industriflöden över långa avstånd. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier."

Bakom projektet står Oskar Albinsson och Frans Ingberg, som till vardags studerar civilingenjörsprogrammet i farkostteknik respektive maskinteknik vid KTH. Under sommaren tog de sig an utmaningen att kartlägga hur vätgas kan introduceras på Skellefteå Droneport. Resultatet blev en konkret handlingsplan som redan nu kan användas av Arctic Aviation Hub. Och en belöning i form av Sammes Stiftelses extrastipendium på 100 000 kronor.

Studenter visar hur Skellefteå kan bli först i Europa med vätgasdrönare

När studenter får arbeta med verkliga företagsutmaningar kan resultatet bli banbrytande. I sommar har två civilingenjörsstudenter tagit fram en plan som kan göra Skellefteå Droneport till en av de första i Europa med vätgasdrivna drönare. Och samtidigt visat värdet i samarbeten mellan akademi och näringsliv.

Bakom projektet står Oskar Albinsson och Frans Ingberg, som till vardags studerar civilingenjörsprogrammet i farkostteknik respektive maskinteknik vid KTH. Under sommaren tog de sig an utmaningen att kartlägga hur vätgas kan introduceras på Skellefteå Droneport. Resultatet blev en konkret handlingsplan som redan nu kan användas av Arctic Aviation Hub. Och en belöning i form av Sammes Stiftelses extrastipendium på 100 000 kronor.

"Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare till industriflöden över långa avstånd. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier."

"Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare till industriflöden över långa avstånd. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier."

Från sommarjobb till framtidslösning
Oskar och Frans fick i uppdrag att kartlägga hur vätgas kan introduceras på Skellefteå Droneport. Under sommaren har de analyserat säkerhet, regelverk, teknik och ekonomi. Resultatet är en konkret handlingsplan som kan omsättas direkt i verksamheten.
– Vi har skapat en plan för att positionera Skellefteå som nav för säker och effektiv drönartankning i Sverige. Från regelverk och utbildning till leveranskedja och färdig design, berättar Oskar Albinsson och Frans Ingberg.

De betonar också värdet av att få arbeta med ett verkligt projekt för en extern aktör.
– Det har varit väldigt värdefullt att få använda våra teoretiska kunskaper i ett verkligt sammanhang. Samtidigt har vi utvecklat nya kunskaper och förmågor för hur världen runtomkring tekniken fungerar. Där vi i projektet fått vara länken mellan dessa områden, vilket inte direkt ingår i vår utbildning. Exempelvis har vi verkligen insett hur viktigt samverkan är för att lösa komplicerade problem, säger stipendiaterna.

Från sommarjobb till framtidslösning
Oskar och Frans fick i uppdrag att kartlägga hur vätgas kan introduceras på Skellefteå Droneport. Under sommaren har de analyserat säkerhet, regelverk, teknik och ekonomi. Resultatet är en konkret handlingsplan som kan omsättas direkt i verksamheten.
– Vi har skapat en plan för att positionera Skellefteå som nav för säker och effektiv drönartankning i Sverige. Från regelverk och utbildning till leveranskedja och färdig design, berättar Oskar Albinsson och Frans Ingberg.

De betonar också värdet av att få arbeta med ett verkligt projekt för en extern aktör.
– Det har varit väldigt värdefullt att få använda våra teoretiska kunskaper i ett verkligt sammanhang. Samtidigt har vi utvecklat nya kunskaper och förmågor för hur världen runtomkring tekniken fungerar. Där vi i projektet fått vara länken mellan dessa områden, vilket inte direkt ingår i vår utbildning. Exempelvis har vi verkligen insett hur viktigt samverkan är för att lösa komplicerade problem, säger stipendiaterna.

Skellefteå i elektrifieringens framkant
Insikterna de fått speglar Skellefteås pågående resa inom elektrifiering och stärker bilden av staden som pionjär. När utvecklingen av vätgasdrivna drönare nu tar fart globalt har regionen dessutom goda möjligheter att ligga steget före.
– Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare och industriflöden över långa avstånd till inspektion av skog eller så enkelt som att leverera en pizza. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier, säger stipendiaterna.

När akademi möter näringsliv
För Arctic Aviation Hub innebär rapporten ett ovärderligt underlag för att ta nästa steg.
– Stipendiaterna har gjort ett djuplodande och analytiskt arbete som motsvarar ett omfattande konsultuppdrag. Men de har också tagit ytterligare steg och levererat något som faktiskt kan omsättas direkt i praktiken. Det gör att Skellefteå Droneport kan bli en av de första i Europa att erbjuda vätgas i test- och utvecklingssyfte, säger Henrik Littorin, program manager på Arctic Aviation Hub.

Detta är också ett exempel på hur studenter kan bidra till näringslivets utveckling genom riktiga case. Något som stärker både företagen och Skellefteås attraktionskraft som framtidsstad.


Skellefteå i elektrifieringens framkant
Insikterna de fått speglar Skellefteås pågående resa inom elektrifiering och stärker bilden av staden som pionjär. När utvecklingen av vätgasdrivna drönare nu tar fart globalt har regionen dessutom goda möjligheter att ligga steget före.
– Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare och industriflöden över långa avstånd till inspektion av skog eller så enkelt som att leverera en pizza. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier, säger stipendiaterna.

När akademi möter näringsliv
För Arctic Aviation Hub innebär rapporten ett ovärderligt underlag för att ta nästa steg.
– Stipendiaterna har gjort ett djuplodande och analytiskt arbete som motsvarar ett omfattande konsultuppdrag. Men de har också tagit ytterligare steg och levererat något som faktiskt kan omsättas direkt i praktiken. Det gör att Skellefteå Droneport kan bli en av de första i Europa att erbjuda vätgas i test- och utvecklingssyfte, säger Henrik Littorin, program manager på Arctic Aviation Hub.

Detta är också ett exempel på hur studenter kan bidra till näringslivets utveckling genom riktiga case. Något som stärker både företagen och Skellefteås attraktionskraft som framtidsstad.


Skellefteå i elektrifieringens framkant
Insikterna de fått speglar Skellefteås pågående resa inom elektrifiering och stärker bilden av staden som pionjär. När utvecklingen av vätgasdrivna drönare nu tar fart globalt har regionen dessutom goda möjligheter att ligga steget före.
– Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare och industriflöden över långa avstånd till inspektion av skog eller så enkelt som att leverera en pizza. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier, säger stipendiaterna.

När akademi möter näringsliv
För Arctic Aviation Hub innebär rapporten ett ovärderligt underlag för att ta nästa steg.
– Stipendiaterna har gjort ett djuplodande och analytiskt arbete som motsvarar ett omfattande konsultuppdrag. Men de har också tagit ytterligare steg och levererat något som faktiskt kan omsättas direkt i praktiken. Det gör att Skellefteå Droneport kan bli en av de första i Europa att erbjuda vätgas i test- och utvecklingssyfte, säger Henrik Littorin, program manager på Arctic Aviation Hub.

Detta är också ett exempel på hur studenter kan bidra till näringslivets utveckling genom riktiga case. Något som stärker både företagen och Skellefteås attraktionskraft som framtidsstad.


Skellefteå i elektrifieringens framkant
Insikterna de fått speglar Skellefteås pågående resa inom elektrifiering och stärker bilden av staden som pionjär. När utvecklingen av vätgasdrivna drönare nu tar fart globalt har regionen dessutom goda möjligheter att ligga steget före.
– Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare och industriflöden över långa avstånd till inspektion av skog eller så enkelt som att leverera en pizza. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier, säger stipendiaterna.

När akademi möter näringsliv
För Arctic Aviation Hub innebär rapporten ett ovärderligt underlag för att ta nästa steg.
– Stipendiaterna har gjort ett djuplodande och analytiskt arbete som motsvarar ett omfattande konsultuppdrag. Men de har också tagit ytterligare steg och levererat något som faktiskt kan omsättas direkt i praktiken. Det gör att Skellefteå Droneport kan bli en av de första i Europa att erbjuda vätgas i test- och utvecklingssyfte, säger Henrik Littorin, program manager på Arctic Aviation Hub.

Detta är också ett exempel på hur studenter kan bidra till näringslivets utveckling genom riktiga case. Något som stärker både företagen och Skellefteås attraktionskraft som framtidsstad.


Skellefteå i elektrifieringens framkant
Insikterna de fått speglar Skellefteås pågående resa inom elektrifiering och stärker bilden av staden som pionjär. När utvecklingen av vätgasdrivna drönare nu tar fart globalt har regionen dessutom goda möjligheter att ligga steget före.
– Vi står inför en revolution i luften. Nya drönartekniker öppnar dörren för allt från akuta leveranser av hjärtstartare och industriflöden över långa avstånd till inspektion av skog eller så enkelt som att leverera en pizza. Med vätgas kan räckvidden bli tre gånger längre än med batterier, säger stipendiaterna.

När akademi möter näringsliv
För Arctic Aviation Hub innebär rapporten ett ovärderligt underlag för att ta nästa steg.
– Stipendiaterna har gjort ett djuplodande och analytiskt arbete som motsvarar ett omfattande konsultuppdrag. Men de har också tagit ytterligare steg och levererat något som faktiskt kan omsättas direkt i praktiken. Det gör att Skellefteå Droneport kan bli en av de första i Europa att erbjuda vätgas i test- och utvecklingssyfte, säger Henrik Littorin, program manager på Arctic Aviation Hub.

Detta är också ett exempel på hur studenter kan bidra till näringslivets utveckling genom riktiga case. Något som stärker både företagen och Skellefteås attraktionskraft som framtidsstad.


Fakta: Sammes Stiftelse

Delar varje sommar ut stipendier till studenter från universitet och högskolor.

Varje stipendiat får 40 000 kronor för att arbeta med egna affärsidéer eller utvecklingsprojekt på lokala företag.

Studenten måste bo i Skellefteå under sommaren. Många kommer från Campus Skellefteå, men även hemvändare från andra universitet deltar.

Sedan 2023 delas ett extrastipendium på 100 000 kronor ut till det projekt som bedöms ha störst betydelse för näringslivet.

Bakom stiftelsen står entreprenören Samme Lindmark (1930–2020), en av Skellefteås mest inflytelserika företagsprofiler som grundade Karolin Invest och senare Treac. Donationen han och hustrun Maud gjorde 2007 lade grunden till dagens stiftelse.

Följ vårt nyhetsbrev på Linkedin för insikter, idéer och initiativ som formar framtidens lärande.

Följ vårt nyhetsbrev på Linkedin för insikter, idéer och initiativ som formar framtidens lärande.

Följ vårt nyhetsbrev på Linkedin för insikter, idéer och initiativ som formar framtidens lärande.

Följ vårt nyhetsbrev på Linkedin för insikter, idéer och initiativ som formar framtidens lärande.

Följ vårt nyhetsbrev på Linkedin för insikter, idéer och initiativ som formar framtidens lärande.